Puttet 30 gram for mye i Twistposene

Stephanie Minge og Simone Sæterhagen tar gjerne en pose eller to med for mye Twist

Responsen lar ikke vente på seg når Havaristen legger ut facebookinnlegg om nye varer. Nå venter de storinnrykk i helgen, etter å ha fått inn et gigantparti med Twist.

ENEBAKK: Torsdag la Havaristen i Enebakk ut en facebookmelding om at Freia hadde pakket for mye Twist i posene. Posene er merket 300 gram, men ble pakket med 330 gram. Dermed kunne de ikke selges i vanlige butikker.

– De kunne åpne posene og tømme ut innholdet igjen, men det er en stor jobb. Så da ringte de oss og lurte på om det kunne være noe for oss, sier prosjektleder Kurt Wian i Miko Trading til Østlandets Blad.

Han står for mange av innkjøpene til Havaristen. Som blant annet dette.

«Svenskehandel»

Butikken i Enebakk, som er et supermarked for havarerte varepartier og overskuddspartier, fikk dermed inn ikke mindre enn 32 paller med over 20.000 Twist-poser i går. De selges til 29 kroner.

– Responsen har vært helt utrolig. Vi har solgt et par tusen poser allerede; kanskje 2000 i butikken og 1000 på nett. Folk er helt ville, sier han.

Kundene bryr seg ikke om de får 30 gram sjokolade for mye i forhold til hva som står på posen.

– De synes det er morsomt og hyggelig, og tuller med at de kan spise litt ekstra.

Wian regner med at kundene vil kjøre lange veier for å sikre seg den rimelige Twisten.

– Vi har kunder som reiser hit i helgene fra store deler av Østlandet. Folk kjører gjerne i 2-3 timer. Og vi går nok ikke tom de første dagene. Da kommer folk og kjøper Twist, og så peller de gjerne med seg mye annet og. Vi har mye kjølevarer og frysevarer og mye annet godteri. Det er stort i helgene, og mange tar en «svenskehandel» på Havaristen i stedet for å kjøre til Sverige.

– Du vet aldri helt hva du får. Vi har alltid noe pålegg, pizza, brus og godteri, men du vet aldri eksakt hva.

Han legger ikke skjul på at Facebook er veldig viktig i markedsføringen.

– Vi bruker ikke så mye penger på reklame, så Facebook er viktig. Vi har 108.000 følgere. Når vi legger ut noe sånt, går det gjerne 1-2 timer før vi ser at det begynner å fylles opp med folk. Så responsen er rask. Kundene er livredde for at det skal bli tomt, så de kommer med en gang. Men det er mye Twist, så det holder nok en uke. Ellers kommer folk gjerne i løpet av en time. Facebook er en god kanal for oss. Men vi vil ikke legge ut alt, det blir noen smakebiter.

Ekstra morsomt er det når det ligger en historie bak varene. Ofte stammer de fra en trailer som har havnet i grøfta eller det kan være ting som ikke kan selges på grunn av vannskader eller røyklukt.

– De fleste varene har en historie, sier han.

Mer bevisste

Andre ganger er det rett og slett varer som nærmer seg holdbarhetsdatoen. Eller det kan være trailere som har bråbremset slik at matvarer er blitt sølt utover pallene.

– Da ringer de gjerne oss, og vi tørker av og vasker og kan bruke resten.

Ifølge Wian var det mye mer som gikk i søpla for ti år siden.

– Men nå er folk mer bevisste, og det er mindre kasting, sier han.

Et av de mer spesielle innkjøpene gjorde de etter en liten brann i kjelleren på et kjøpesenter på Gol, hvor det sivet røyk opp i selve kjøpesenteret.

– Da kjøpte vi seks butikker samtidig. Blant dem var det tre skobutikker. Det var mye merkesko og vi solgte alt for 200 kroner paret. Vi la det ut på Facebook og 2-3 timer etterpå var det så mye folk her at vi måtte stenge porten, og biler parkerte helt oppe på veien. Det var kaos. Men det er gøy. Nylig fikk vi et røyskadet garnparti. Da er det litt andre kunder; voksne damer som står og krangler om garnnøstene, forteller han.

ØB har fredag ettermiddag vært i kontakt med Mondeléz, som Freia er en del av. De hadde ikke anledning til å kommentere saken før over helgen.

Teksten og bildene er hentet fra Enebakk avis i samtykke med avisen